Certificarea la zi

Monica Iacovenco/ martie 11, 2019/ arhitect, certificare, constructii, OAR/ 2 comments

După aproape trei luni de lucru la legea certificării operatorilor economici din construcții în cadrul grupului de lucru pe probleme de legislație al OAR, draftul curent de act normativ are, în esență, aceleași slabiciuni ca formele inițiale, despre care scriam în ianuarie că au conflicte cu legislatia în vigoare. Chiar daca forma documentelor este alta, în esență, problemele sunt același.

Este în continuare neconstituțional.

Faptul că declamăm ca principiu de bază neîngrădirea accesului la piața de proiectare pentru arhitecți nu înseamnă că acest principiu se și regăsește în proiectul de act normativ. Draftul curent prevede în continuare obligativitatea certificării pentru lucrări de categoriile A și B, iar pentru anumite lucrări din categoriile C și D este prevăzută doar o prorogare neclară a obligativității certificării.

Nu, BIA nu sunt exceptate de la certificare, în schimb sunt exceptate de la eventualele beneficii ale OUG 114!

Și, atenție, vorbim în continuare despre TOATE TIPURILE DE INVESTIȚII – ȘI PRIVATE, ȘI PUBLICE.

Este în continuare neconcurențial.

S-a eliminat în această primă etapă detalierea criteriilor pe baza cărora se va limita accesul la categorii de lucrări, acestea vor face obiectul unei reglementari interne dupa înființarea organismului de certificare. Însă categoriile de criterii apar în proiectul de act normativ și includ în continuare CRITERII ECONOMICO FINANCIARE.  Dar dacă nu s-a reușit acum eliminarea criteriilor economice, de ce ar fi negocierile  mai reușite în următoarea etapă? Cu-atât mai mult cu cât la momentul la care vom elabora aceste criterii (cu puțin noroc, în comisii de specialitate, nu mixte) ele vor fi deja menționate în lege, deci ceva mai obligatorii decât acum.

Diminuează în continuare rolul OAR

Spre deosebire de ceilalti parteneri de negociere, arhitecții au o profesie reglementată prin lege. Existența legii 184 ne-ar permite, fără ca asta să însemne vreun statut de primadonă, ca și în interiorul unui proiect comun de certificare să ne păstrăm rolul primordial în certificarea firmelor de proiectare de arhitectură, cu o minimă intervenție pe lege, în condițiile în care chiar exista deschidere din partea autorităților cu privire la modificarea acestei legi.

Există, de asemenea, deschidere din partea colegilor ingineri pentru a încerca reglementarea pe criterii comune a operatorilor economici din proiectarea de toate specialitățile. Ar fi varianta ideală, având în vedere că nu putem funcționa altfel decât în echipe complexe. Însă, surpriză, nu a existat vreo astfel de invitație oficială la dialog din partea OAR.

Am avea deci ocazia de a păstra sau chiar de a spori un pic importanța rolului OAR în reglementarea profesiei și de a-i ajuta și pe colegii ingineri să își facă ordine în profesiile lor folosindu-ne de experiențele noastre și de infrastructura deja existentă. Dar, în continuare, noul draft nu ține cont de reglementarea deja existentă și ne aliniază pe toți, fără discernământ, la linia de start. Pornim de la reglementare zero, comitete și comisii ale unui organ privat vor face regulile.

Și nu în ultimul rând, problema de legitimitate a demersului ramâne.

Certificarea operatorilor economici din construcții a apărut în Legea 10 în 2016, ca parte a mecanismelor de control al calității. Pentru a îndeplini această cerință legală era necesară parcurgerea unor pași care să asigure o soluție corecta.

  1. Informarea tuturor membrilor cu privire la certificare
  2. Colectarea de date din partea membrilor
  3. Structurarea bazei de date astfel obținute
  4. Extragerea concluziilor și formularea propunerilor
  5. Prezentarea acestor propuneri autorităților competente
  6. Elaborarea raportului final, cu obiectivele specifice

De la demararea acestui proces, la sfârșitul lui decembrie 2018, ne ocupăm, în cel mai bun caz, de punctul 6. Punctele 1, 2, 3, 4, 5, cele care ar fi asigurat corectitudinea demersului, nu exista și nici nu este, în mod evident, timp pentru ele. Și nici măcar la punctul 6 nu ne putem impune punctul de vedere.

Cu tot respectul pentru efortul organizatorilor de a oferi în timp foarte scurt un cadru pentru dezbaterea problemei certificării, aceste dezbateri nu pot înlocui documentarea reală care se obține prin parcurgerea celor 5 puncte lipsă.

Confidențialitatea nou inventată a proiectului legislativ și transmiterea către toți cei interesați de informații gata mestecate și cosmetizate nu înseamnă consultare, ci doar un exercițiu de imagine care confirmă lipsa de transparență decizională cu care suntem deja obișnuiți.

Share this Post

2 Comments

  1. Excelent articol, Monica!
    Faptul că angajații BIA nu vor beneficia de facilitățile fiscale induse de OUG 114/2018 a scăpat tuturor.
    Într-adevăr, textul continuă să încalce prevederile art.135 din Constituția României și Legea Concurenței.
    Mai mult, certificarea este exact opusul Directivei Europene privind achizițiile publice. Actul acela incurajează sectorul IMM-urilor. Propunerea FPSC va avea ca efect închiderea și falimentul multor IMM-uri și concentrarea contractelor, publice și private, în mâinile unui mic grup de firme.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*